Monday, April 27, 2009

Aktiviti 1: Refleksi ke atas masalah dalam diri

1) Masalah yang dihadapi:

  • Saya kurang keyakinan diri untuk melakukan sesuatu.
  • Takut untuk melakukan sesuatu yang baru
  • Berfikiran negatif tentang sesuatu perkara
  • Kurang berkomunikasi

2) Penambahbaikan/strategi perancangan

  • Saya perlu wujudkan sifat "yakin boleh" dalam diri.
  • Perlu berani menceburi apa sahaja aktiviti yang baru.
  • Perlu mendapat pendedahan awal dan pencarian maklumat tentang sesuatu perkara
  • Membuat persediaan awal dan perancangan yang sistematik
  • Mesti mempunyai motivasi yang tinggi dan berterusan
  • Mempunyai ketahanan fizikal, emosi dan mental yang kuat dan mantap.

3) Matlamat:

-Ingin menJadi guru yang cemerlang didunia dan diakhirat serta bersedia menghadapi apa jua rintangan dan dugaan dalam arena pendidikan.

4) Objektif:

-Membaiki setiap kelemahan diri secara berterusan

-Menimba dan mencari seberapa banyak mungkin ilmu pengetahuan untuk diri sendiri dan dimanfaatkan bersama orang lain.

5) Tempoh masa:

Jangka masa pendek: sebelum prakticum

Jangka masa panjang: sepanjang hayat

6) Pelan tindakan:

a. Langkah yang perlu saya ambil dan lakukan:

  • Cuba untuk mengawal diri dan bertenang sebelum dan semasa melakukan sesuatu aktiviti.
  • Perlu berani bertanya soalan dan melontarkan sebarang idea dengan penuh keyakinan.
  • Membuat persediaan awal dan melakukan pencarian maklumat tentang sesuatu yang aktiviti yang ingin dilakukan
  • Menganggap sesuatu yang susah itu sebagai mudah untuk dilakukan
  • Fikirkan satu matlamat yang jelas dan cuba untuk capai matlamat tersebut
  • Mencari kawan-kawan dan bercerita apa sahaja yang bermanfaaat untuk dikongsi bersama
  • Mengetahui comunication skill yang berkesan
  • Lontarkan suara dengan kuat dan menyakinkan
  • Memberi maklumat yang jelas, ringkas, tepat dan padat
  • Perlu sentiasa berfikiran positif tentang sesuatu perkara dan tidak mudah terpengaruh dengan pandangan negatif orang lain

b. Bagaimana saya ingin mengumpul data:

  • Melalui pembacaan dengan membaca buku, majalah dan mencari maklmumat dari internet
  • Meminta pendapat dan pandangan orang lain (rakan sebaya, orang yang paling rapat)
  • Mendengar pengalaman dari orang lain
  • Mencari buku2 khusus tentang bagaimana untuk tingkatkan motivasi diri sebagai rujukan asasi

c. Bagaimana saya ingin memantau apa yang saya rancangkan akan dilaksanakan:

  • Bertanya kepada sahabat yang rapat
  • Sentiasa membuat refleksi sebelum, semasa dan selepas merancang

d. Bagaimana saya ingin menilai setiap perancangan dan perlaksanaan tercapai:

  • Mangkaji setiap kelemahan dan kekuatan sesuatu parancangan
  • Berfikir untuk penambahbaikan
  • Menilai setiap tindakan
  • Mencontohi dan melihat pengalaman orang lain dalam membuat tindakan yang terbaik


Aktiviti 2: Refleksi ke atas masalah/penambahbaikan dalam pengajaran dan pembelajaran sesuatu tajuk. (kumpulan)

Cadangkan satu strategi/kaedah pengajaran untuk mengatasi masalah tersebut.

- Nama ahli kumpulan : Siti Zubaidah (Ketua), - Siti Halimah (Pencatat), - Suryatee (Pembentang).
- Mata pelajaran : Pendidikan Islam
- Tajuk : Keagungan dan Kekuasaan Allah s.w.t.
- Tingkatan : Satu

i) Kelemahan p&p :
- Guru hanya menggunakan kaedah kuliyah, bercerita, perbincangan, soal jawab diantara pelajar dan guru dan pembelajaran adalah berpusatkan guru.
- Pengajaran hanya berpandukan buku teks semata-mata. tiada rujukan tambahan yang lain.
- Tidak menggunakan bahan bantu mengajar yang lain seperti kertas mahjung, kertas manila kad, multimedia dan sebagainya. bahkan kadangkala guru langsung tidak menggunakan papan hitam untuk menulis atau melukis gambar rajah.
- Kebiasannya guru tidak kreatif dan menganggap murid faham dengan apa yang disampaikannya itu.
- Pelajar pula mengalami kesukaran untuk memahami situasi sebenar apakah kekuasaan Allah kerana hanya dapat menggambarkan tetapi tidak dapat melihat dan merasa sendiri setiap ciptaan Allah itu.
- Pelajar hanya mengetahui tentang teori berkenaan tajuk ini dan berkemungkinan akan berlaku salah tafsir terhadap maksud guru tersebut.


ii) Penambahbaikan :
Guru perlu memperbaiki dan mengubah kaedah P&P.
- Mengaplikasikan penggunaan bahan bantu mengajar bergantung kepada keadaan kelas seperti video, power point, kertas mahjung, flash kad dan sebagainya.
- Menghidupkan suasana kelas dengan mengubah teknik P&P dimana pembelajaran berpusatkan pelajar seperti meminta pelajar membuat tugasan berrkaitan tajuk ini dan membentangkannya di dalam kelas, meminta pelajar membawa satu contoh ciptaan Allah seperti daun, kayu, air dan sebagainya.
- Guru perlu memantau pemahaman pelajar dengan cara bersoal jawab, kerja berkumpulan mengeluarkan pendapat dan sebagainya.
- Guru sentiasa muhasabah diri, menilai dan mencari kelemahan pada diri serta membaiki kelemahan tersebut.


iii) Strategi Perlaksanaan / Kaedah Pengajaran
- Guru membawa pelajar keluar kelas untuk menyentuh, melihat dan mencari objek-objek maujud ciptaan Allah seperti : daun, rumput, kucing dan sebagainya.
- Menggalakkan pelajar berfikir secara KBKK, merenung setiap ciptaan Allah dan memberikan pendapat.
- Mengadakan lawatan atau aktiviti luar bersama pelajar seperti di zoo, taman rekreasi, pantai, hutan dan sebagainya.
- Menggalakkan pelajar tampil ke hadapan kelas untuk menyampaikan tugasan berkaitan tajuk ini mengikut kreativiti mereka masing-masing.
- Mengaitkan tajuk yang sedang dipelajari dengan bidang ilmu yang lain.

Sunday, April 26, 2009

Nota: Reka Bentuk Kajian Tindakan(Dr. Siti Fatimah Mohd. Yassin)

Reka Bentuk Kajian Tindakan

Nota: Pengertian Kajian Tindakan

Merupakan suatu kajian yang berbentuk inkuiri refleksi kendiri yang dilakukan oleh peserta dalam situasi sosial itu sendiri (pengamal / guru / pendidik) sebagai penyelidik melalui tindakan praktik (intervensi) yang bertujuan untuk membaiki atau meningkatkan kualiti amalan masing-masing, di samping meningkatkan kefahaman mereka tentang amalan itu serta situasi di mana amalan itu dilakukan. Ianya melibatkan proses merancang, melaksana, memerhati danmereflek.

Merupakan ilmu yang mengkaji tentang refleksi tindakan atau perlakuan yang dilakukan oleh individu (guru) sebagai penyelidik melalui tindakan praktikal yang bertujuan untuk mengubah dan menambahbaik perlakuan tersebut.

Kajian tindakan adalah satu pendekatan untuk memperbaiki atau meningkatkan pendidikan melalui perubahan yang menggalakkan guru-guru menjadi lebih sedar, kritis dan bersedia untuk mengubah amalan-amalannya.

Kajian tindakan juga sebagai satu kajian terhadap persekitaran sekolah yang melibatkan warga
sekolah itu sendiri sebagai penyelidik dengan niat untuk memperbaiki kualiti amalan masingmasing. Kesimpulannya, Kajian Tindakan adalah “ belajar daripada apa yang dibuat. (learning by doing)
  • Tujuan Kajian Tindakan

Tujuan Kajian Tindakan adalah untuk melibatkan guru dalam proses penambahbaikan
dalam bidang tugasnya. Di antara tujuan Kajian Tindakan ialah:
i. Menggalakkan guru menyelesaikan masalah amalan harian dengan membuat refleksi bagi mendapatkan idea dan strategi baru dalam usaha membawa pembaharuan dan kemajuan.
ii. Menggalakkan guru menyelidik amalan-amalan yang ingin diperbaiki dalam kerja mereka dalam kelas untuk membaiki tindakan dan menilai hasil dan keberkesanan usaha itu. Dalam hal ini guru diberi kuasa untuk membuat keputusan dalam bilik darjahnya.

-Seseorang yang melakukan kajian/penyelidikan adalah bertujuan untuk mengetahui dengan lebih lanjut situasi kejadian sesuatu fenomena.

-Pada peringkat awal, penyelidik perlu mengenalpasti masalah tentang sesuatu perkara yang ingin dikaji dan seterusnya merancang serta melaksanakan. Proses ini melibatkan beberapa kitaran dan penyelidik perlu membuat laporan secara berterusan bermula daripada peringkat pertama lagi.

-Penyelidik juga perlu mengkaji dan mengenalpasti method (reka bentuk) kajian tindakan yang sesuai untuk digunakan dalam kajian tersebut.

Contoh:
1. kajian tindakan tentang diri sendiri iaitu dengan membuat refleksi tentang kelemahan diri dan bagaimanakah cara untuk menambahbaik/memperbaiki kelemahan tersebut.

2. Guru mengkaji tentang mengapa pelajar tidak seronok belajar sirah nabawiyah? melalui pemerhatian, ia mungkin disebabkan oleh pengajaran guru. Guru perlu menggunakan kaedah yang sesuai iaitu contohnya dengan menggunakan kaedah forum akan dapat menambahkan keseronokan pelajar untuk belajar sirah. Kaedah tersebut lebih sesuai jika dibandingkan dengan kaedah bercerita.















Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Flowers and Decors. Powered by Blogger