Sunday, May 24, 2009

Tugasan 2: Artikel Journal

Tugasan:Dapatkan 3 artikel jurnal (luar negara) berkenaan kajian tindakan dalam pendidikan

Lakukan :
1)Perbandingan (persamaan & perbezaan)
2)Penganalisisan, penilaian
3)Rumusan & sintesis

Dari segi :
1)sampel
2)seting
3)prosedur kajian tindakan
4)pengumpulan & penganalisisan data

TAJUK JURNAL:

JURNAL 1: Collaboration Between Teacher Educator and Kindergarten Teacher (a 4 year action research study to improve our own profesional practise).

Writer: by Janet Pickard Kremenitzer; Thomas Myler Childhood Education; Spring 2006; 82, 3

sampel: students

seting:
1. University of Hartford
2. Newington Public School, Newington, Connctiut.

prosuder kajian:
1. identifying the research questions
2. gathering the necessary information
3. anlyzing and interpreting the information
4. delevoping an action plan

pengumpulan & peganalisan data:
1. journal and e-mail notation
2.digital photo/videotapes
3.feedback from students and other sources (collegues and audiences)
4.they respective supervisor

JURNAL 2: A Participatory Action Research Study on Handwritten Annotation Feedback and Its Impact on Staff and Students,
writer: by Elaine. Ball, School of Nursing, University of Salford, Frederick Road, Salford, Greater Manchester, UK.

sampel: staff


seting: School of Nursing of Salford, Frederick Road, Salford, Greater Manchester, UK.

prosuder kajian:
1. Reflection and analysis of current practice
2. A review a current literature
3. Analysis of a random sampel of scripts (n=40)
4. one to one semi-srtuctured interviews
5. Reflection
6. Plan
7. Proposed action

Pengumpulan & penganalisisan data:
1. keeping field notes
2. Research journal
3. Document collection and anlysis
4. Semi-stuctured interviews

JURNAL 3: An Action Research Exploration Integrating Student Choice and Arts Activities In a Sixth Grade Social Study in Classroom

Writer: Courtney Kosky; Reagan Curtis
Journal of Social Studies Research; Spring 2008; 32, 1;

sampel: students

seting: Classroom


prosuder kajian:
1.the first the author thought four periods of social studies and implement Arts interagretive lessons and action research with all four class.
2. they used a variety of methods that incorporated Multiple Intellegent Theory (e.g Gardner & Moran 2006)

Pengumpulan maklumat & penganalisisan data:

1.The student teacher spoke daily with students regarding how they felt about the lesson and what change were going in the classroom
2. Reflective teaching journal to record these conversation
3. Result from the multiple intelligence evaluations were used as a guide to create diveres and engaging lesson plans.
4. The students ratings and feedback were incorporated into subsequent lessons.
-Data analysis was an ongoing process throughtout the study.

a) Persamaan & Perbezaan

Dari segi persamaan, journal 1&3, menggunakan student sebagai sampel dalam kajian mereka, manakala journal yang kedua sampel mereka ialah staf.Ketiga-tiga jornal ini mempunyai seting yang hampir sama iaitu didalam kelas/ sekolah/universiti. selain itu juga, bagi prosuder dan pengumpulan serta penganalisisan data, jornal pertama dan kedua menggunakan method yang tidak jauh berbeza. Perbezaan yang dapat saya perhatikan ialah pada journal yang ketiga, dimana mereka mengaplikasikan kaedah "multiple intelegent" dalam pembelajaran sosial untuk meningkatkan penglibatan pelajar dalam aktiviti di dalam kelas serta kesan dan maklumbalas daripada pelajar terhadap kaedah yang telah digunakan tersebut.

b) Rumusan & sintesis

1. Journal 1:

Menerangkan tentang kajian tindakan yang dilakukan secara kerjasama berkumpulan di antara dua orang guru, iaitu guru sekolah biasa dan guru tadika. Matlamat mereka ialah untuk meningkatkan tahap pengajaran mereka ke arah profesional.

kedua-dua guru ini telah memberi beberapa tajuk yang telah mereka ajar dan menerangkan apa yang telah mereka lakukan untuk menambahbaik pengajaran mereka.
Diantara kata-kata Palker Palmer, ada dua jalan yang perlu kita lalui untuk meningkatkan pengajaran kita:
1. To the inner ground from which good teaching comes and
2. To the community of fellow teachers from whom we can learn more about ourselves and our craft.

2. Journal 2:

journal 2 menkaji tentang penggunaan penulisan nota tambahan dapat meningkatkan kualiti pembelajaran pelajar dan mendapatkan maklumbalas tentang keberkesanan perlaksanaannya. di dalam kajian ini, peyelidik telah memberikan satu garis panduan tentang penulisan kepada staf, kemudian mereka diberi ujian, dan seterusnya mereka membuat penilaian terhadap perkara-perkara tersebut. Apa yang penting ialah mereka ingin mendapatkan persepsi staf dan pelajar tentang keberkesanan penulisan nota tambahan ini agar ianya dapat diaplikasikan dalam peembelajaran pelajar.

3. Journal 3:

Journal ini menjelaskan tentang bagaimana cara untuk meningkatkan penglibatan pelajar dan memotivasikan mereka melalui pembelajaran sosial. penyelidik telah mengaplikasikan kaedah "multiple intelegent" semasa proses P&P dijalankan. selain itu juga, mereka telah memberi peluang yang luas kepada pelajar untuk membuat apa sahaja aktiviti di dalam kelas mengikut pilihan mereka dan mendorong pelajar untuk melibatkan diri secara langsung sepanjang proses pembelajaran.

0 comments:


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Flowers and Decors. Powered by Blogger