Wednesday, May 20, 2009

Tugasan 1: Ulasan Buku




Tajuk: The Art of Action Research in the Classroom
Pengarang: Christine Macintyre
Tahun Terbitan: 2000
Penerbit: David Fulton Publishers
Negeri Penerbit: London



FOKUS KEPADA 5W


1.What

Apakah kajian yang akan dilakukan/diselidik? apakah topik/tajuk kajian tersebut? apakah kajian tersebut berkait dengan satu subjek kurikulum ataupun dari satu aspek sahaja contohnya tentang membaca?

2.How
Bagaimana cara untuk dapatkan data?apakah strategi yang digunakan untuk dapatkan data tersebut?

3.When
Bilakah kajian tersebut akan dilakukan? sekali dalam seminggu atau lebih daripada itu? adakah masa yang sama setiap hari? ( guru perlu memilih masa yang sesuai supaya tidak menganggu masa rehat pelajar dsb).

4.Where?

Dimana kajian akan dijalankan?di kelas?dikawasan yang tenang?didewan atau diluar kawasan sekolah? (guru perlu mengetahui pergerakan pelajar atau penglibatan pelajar dengan organisasi lain).


5.With whom

Adakah kanak-kanak terlibat dalam kajian tersebut? bagaimana cara pemilihan terhadap mereka dibuat? adakah mereka menyertai kajian ini secara sukarela? berapa ramai orang yang terlibat dalam kajian itu?


KONSEP KAJIAN TINDAKAN


kajian tindakan merupakan satu penyiasatan. Penyelidik perlu mengenalpasti masalah kajian tersebut, mendapatkan maklumat yang terkini, menyatakan siapakah yang terlibat (kumpulan sasaran), merancang kajian dan seterusnya membuat kesimpulan/rumusan hasil daripada dapatan kajian tersebut, kemudian merancang penambahbaikan pada masa akan datang.



MENGAPA GURU PERLU MEMBUAT KAJIAN TINDAKAN


Di antara sebab kajian tindakan dilakukan adalah bertujuan untuk menyelesaikan masalah, membuat penambahbaikan dan menghasilkan penemuan-penemuan baru. proses kajian ini boleh dilakukan oleh individu, guru atau pelajar. Namun, proses yang terbaik dalam melakukan kajian ini adalah secara berkumpulan (colaborative).

mengapa guru perlu membuat kajian tindakan?

1. Untuk membantu guru dan pelajar membuat perubahan di dalam bilik darjah secara praktikal, iaitu dengan merancang, melaksanakan dan menilai berdasarkan prinsip-prinsip yang terkandung dalam kajian tindakan.
2. Melalui kajian tindakan juga, guru dapat mengumpulkan berbagai-bagai strategi sesama mereka dan memilih strategi yang terbaik dan bersesuaian untuk pelajar mereka.
3. Guru terlibat sepenuhnya dalam merancang dan membuat perubahan khusus untuk pelajar mereka dan bukan hanya sekadar mengajar sahaja.
4. membantu guru untuk membuat penambahbaikan dan penilaian terhadap p&p mereka.



REKA BENTUK KAJIAN TINDAKAN



-MODEL




Daripada model tersebut, penyelidik membuat refleksi dan analisis maklumat tentang topik kajian, kajian kepustakaan, senaraikan topik kajian, membuat tentatif kajian tindakan, memproses perancangan (memilih kata kunci tentang kajian, menyenaraikan soalan kajian/hipotesis/merancang tindakan seterusnya), kemudian penyelidik melakukan tindakan, membuat penilaian tentang strategi dan soalan kajian/hepotesis serta penambahbaikan dan akhirnya penyelidik membuat rumusan, pernyataan, penerangan dan penambahbaikan pada masa akan datang.



-SAMPEL/PARTICIPANT

Menurut Murphy & Lick (2005), seluruh fakulti terlibat dalam membuat kajian tindakan. Mereka terdiri daripada guru-guru kelas, guru resource, semua guru dalam semua bidang, pustakawan, kaunselor, dan siapa sahaja yang bertaraf profesional. kebiasaannya, pentadbir akan menubuhkan satu kumpulan untuk membuat kajian di dalam sekolah ataupun di suatu daerah. selain itu, di sesetengah sekolah yang mempunyai pembantu guru, mereka juga perlu turut serta di dalam kumpulan tersebut untuk membuat kajian tindakan.


-SETING KAJIAN

tempat kajian atau institusi perlu dinyatakan, sekiranya kita memilih sesuatu institusi berdasarkan sesuatu kepentingan, nyatakan kenapa. Secara keseluruhannya, tempat kajian yang dilakukan oleh penulis ini ialah sekolah ataupun bilik darjah.


PROSEDUR KAJIAN TINDAKAN


Pertama: penyelidik perlu membuat refleksi dan memfokuskan kepada masalah (fokus kepada 5w), serta cuba mencari penyelesaian terhadap masalah tersebut.

contohnya: bagaimana cara saya untuk mempertingkatkan kefahaman pelajar tentang konsep perubahan dalam sains?


kedua: penyelidik membuat perancangan untuk dilaksanakan dengan menyatakan beberapa stategi perancangan. disini akan timbul beberapa persoalan, bagaimana saya ingin dapatkan data? adakah instrument yang saya gunakan mempunyai kesahan dan kebolehpercayaan? penyelidik juga perlu membuat tentatif perancangan.


ketiga: penyelidik perlu menganalisis data yang telah diperolehi dalam bentuk yang mudah difahami oleh pembaca contohnya dengan menggunakan jadual, histogram, carta pai dan lain-lain.


keempat: tindakan penyelidik, contohnya, guru membincangkan topik perubahan. Apakah yang dimaksudkan dengan perubahan?


kelima: penyelidik perlu mereflek semula tindakan/pengajaran guru tadi, contohnya: eksperimen yang dilakukan oleh guru membosankan. guru hanya membaca buku teks.


keenam: penyelidik perlu membuat penambahbaikan. contohnya: saya sepatutnya meminta pelajar membuat demonstrasi tentang perbezaan perubahan (tentang berat dan ketinggian) pelajar di dalam bilik darjah. atau sepatutnya saya perlu meminta pelajar mengumpul data daripada semua kelas.


ketujuh: penyelidik membuat rumusan/hasil kajian. seandainya tidak ada perubahan terhadap pelajar, guru perlu membuat perancangan penambahbaikan seterusnya dengan membuat cycle 2.


PENGUMPULAN DAN PENGANALISISAN


-INSTRUMEN KAJIAN

Merujuk kepada alat yang hendak digunakan oleh penyelidik samada jenis soal selidik, senarai semak, pengujian atau lain-lain. penyelidik juga perlu menyatakan pembinaan instrumen itu di ubahsuai daripada orang lain atau diambil daripada penyelidik lain.


-TEKNIK PENGUMPULAN DATA

1.Audio dan videotape rakaman
membantu penyelidik untuk merakam situasi yang sebenar iaitu dari segi interaksi, perbualan, atau apa sahaja aspek yang berlaku dalam bilik darjah dan boleh menganalisis data tersebut.

kebaikan
1. Memberi gambaran yang tepat dan boleh digunakan selalu
2. Memberi maklumat yang terperinci berbanding rakaman lain
3. Maklumat tersebut boleh ditranskrip di rumah

kelemahan
1. Merakam suasana yang bising
2. Mengambil masa untuk ditranskrip
3. Video memerlukan seseorang melakukan filem


2.Teknik observation (pemerhatian)
Bertujuan untuk dapat menerangkan perlakuan dan kemahiran dalam sesuatu situasi secara praktikal. guru dapat melihat secara langsung perbuatan yang sedang dilakukan pelajar.

kebaikan
1. Dapat memerhati perbuatan untuk mendapatkan data
2. Membantu untuk mendapatkan maklumat yang lebih terperinci
3. Memberi kesan yang mendalam dan dapat menyelesaikan masalah

kelemahan
1. Susah untuk memerhati pergerakan yang sementara
2. Terdapat maklumat yang tidak dapat diketahui kerana ianya merupakan non-verbals(bukan secara lisan)
3.Kebiasaannya penyelidik akan mencatat melalui pemerhatiannya dan di sana akan berlakunya bias (beratsebelah).


3. Teknik questioners(soal selidik)
kebanyakan soal selidik digunakan untuk persepsi, sikap, motivasi, perasaan dan nilai-nilai afektif. soal selidik biasanya menggunakan soalan (terbuka) di mana, orang yang menjawabnya hanya memberi jawapan dengan menanda salah satu daripada jawapan tersebut.

kebaikan
1. Mudah dilaksanakan
2. Banyak tindakbalas
3. Tidak melibatkan pertemuan
4. Soalan standard

kelemahan
1. Mengambil masa untuk membuat soalan
2. Tiada penerangan
3. jawapan yang diperolehi bersifat superfisial

4.Interview(temubual) salah satu cara yang paling mudah dan telah lama digunakan. Penyelidik mendapat data secara bersemuka dengan responden. antara kebaikannya ialah penemubual dapat memberi penerangan tentang soalan yang ditanya, selain itu, dapat memberi peluang kepada orang yang ditemubual menjawab pertanyaan tersebut dengan lebih lanjut dan memberi kebebasan kepadanya untuk menjawab tentang sesuatu isu yang ditanya oleh penemubual.


kebaikan

1. Penyelidik bertemu orang yang ditemubual secara bersemuka

2.Jawapan yang menarik dapat diperolehi segera
3.Mendapat tindakbalas daripada orang yang ditemubual

kelemahan
1. Susah untuk mendapatkan point
2. Meningkatkan tahap bias secar personal
3. Kedua-duanya perlu bertenang dan saling percaya antar satu sama lain

-TEKNIK PENGANALISISAN DATA
Penyelidik perlu menganalisis data yang telah diperolehi, samada secara deskriptif, inferensi, jadual, kekerapan, graf, histogram, carta pie dan lain-lain.

Tujuannya adalah untuk memudahkan pembaca mendapatkan gambaran terus tentang sesuatu tanpa perlu membacanya. contohnya, carta pie menunjukkan 50 peratus daripada 30 orang pelajar telah bersetuju dengan sesuatu isu yang telah dikemukakan.

berikut adalah cara bagaimana data tersebut di analisis:
1.Data daripada observasi
Selepas penyelidik mencatat data daripada pemantauan, mereka perlu membuat analisis berdasarkan kriteria, teori atau kajian-kajian lepas. penyelidik perlu memastikan setiap catatan perlulah berkait dengan topik kajian.

cara-cara untuk menganalisis data:
1. Semua data telah diperolehi dan dicatatkan
2. Sekiranya data yang diperolehi berbentuk teks, analisis data tersebut dalam bentuk laporan agar pembaca mudah faham

3. Ringkaskan laporan secara tersusun

4. Penyelidik boleh menggunakan berbagai-bagai cara untuk menganalisis data yang telah diperolehi samada dalam bentuk graf, carta pie, jadual dan lain-lain dan pemilihan yang dibuat haruslah bersesuaian.

ETIKA KAJIAN TINDAKAN


Sebelum penyelidik merancang untuk bertindak, penyelidik perlu mengambil tahu tentang beberapa etika dalam kajian tindakan untuk mengelakkan kebimbangan sampel/participant samada di dalam sekolah/seluruh masyarakat. di antara etika-etika tersebut ialah:


1. Protokol tinjauan (observe protokol)
Penyelidik perlu memberitahu maklumat yang jelas berkenaan dengan protokol tinjauan kepada sampel yang terlibat dalam kajian tindakan tersebut.

contohnya: guru perlu mendapatkan keizinan daripada ibu bapa apabila melibatkan anak-anak mereka di dalam apa-apa aktiviti di dalam kajian tersebut.


2. Kesulitan
Penyelidik perlu menyatakan kesulitan yang akan dihadapi kepada semua peserta yang terlibat dalam kajian ini nanti. Daripada sini, penyelidik dapat mengetahui peserta yang sukarela menyertai kajian ini.


3. Kaji tentang kanak-kanak (pelajar)
Bilik darjah ialah tempat yang paling sesuai untuk melakukan kajian tindakan. Penyelidik perlu mengkaji tentang matapelajaran, umur palajar, pembahagian pelajar dalam kumpulan, matapelajaran yang mereka sukai dan sebagainya.


KEBOLEHPERCAYAAN DAN KESAHAN


kebolehpercayaan merujuk kepada kestabilan dan ketekalan dalaman ujian atau alat ukur dalam

mengukur sesuatu konsep atau aspek. Sekiranya penyelidik yang lain melakukan penyelidikan yang sama, keputusan yang diperolehi adalah sama. Ataupun soalan yang sama di beri pada masa yang berbeza, jawapan yang diperolehi bagi soalan tersebut tetap sama.


Di dalam kelas, banyak alat pengukur yang boleh digunakan untuk mengukur tahap kebolehpercayaan. Namun begitu, penyelidik tidak boleh mendapatkan data ketika mereka sedang sibuk bermain. Oleh itu, setiap tindakan penyelidik boleh memberi kesan kepada kebolehpercayaan data yang di perolehi dan penyelidik perlu mengambil langkah-langkah yang sesuai.


kesahan ialah suatu yang sangat sukar dan kompleks. Kesahan merujuk sejauhmanakah sesuatu ujian atau alat ukur itu mengukur atau menguji perkara yang hendak diuji dan tidak lebih daripada itu.


Tinjauan secara berterusan kepada soalan-solan berikut akan meningkatkan kesahan:

1. Sejauhmanakah soalan tersebut benar-benar menggambarkan tentang data yang diperolehi
2. Apakah terdapat bukti-bukti yang menyokong kesahan soalan, perancangan dan keterangan yang menunjukkan bagaimana data tersebut diperolehi


PENILAIAN KESELURUHAN BUKU



Secara keseluruhannya, buku ini menerangkan tentang kajian tindakan yang dilakukan di dalam bilik darjah. Guru perlu menjalankan kajian tindakan di dalam kelas masing-masing atau di sekolah masing-masing untuk mengatasi kelemahan dan masalah yang dihadapi oleh pelajar. Kelemahan-kelemahan dan masalah pelajar tersebut perlu ditangani oleh guru itu sendiri dan sepatutnya guru itu perlu mencari cara yang sesuai untuk mengatasi masalah tersebut. Hal ini kerana, guru-guru yang mengajar di dalam sesebuah kelas itu sendiri yang memahami kelemahan murid-muridnya. Oleh itu, guru tersebut perlu mencuba langkah-langkah yang difikirkan sesuai untuk mengatasi masalah yang dihadapi oleh murid-murid di dalam kelasnya sendiri.



Buku ini sedikit sebanyak memberi gambaran tentang prosuder kajian tindakan didalam bilik darjah yang boleh dijadikan panduan oleh guru. Penulis buku ini telah menjelaskan tentang bagaimana cara untuk menjalankan kajian tindakan dan menjawab segala persoalan yang berkaitan dengan kajian tindakan.




SUMBER


1.Selva Ranee Subramaniam, Karisma Publications.Sdn.Bhd. Shah Alam, 2007, Action Research For Exemplary Science Teaching. 2.Karl H-Clauset, Dale W.Lick, Carlene U Murphy, Corwin Press A Sage Company, California, Schoolwide Action Research For Profesional Learning Comunities,

0 comments:


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Flowers and Decors. Powered by Blogger